Welkom in het Communikado Pakhuis! Hier licht ik mijn persoonlijke beleving en motivatie áchter het werk toe en geef ik wat achtergrond over de totstandkoming van de content. Wil je meer verdieping? Kan hoor! Neem even contact met mij op.

Hartstichting – Contentmanager Collecte a.i.

In de aanloop naar de Collecteweek van de Hartstichting (11 t/m 17 april) draag ik een paar maanden als contentmanager a.i. bij aan de collectecampagne en ben ik verantwoordelijk voor de contentcreatie voor de webpagina’s van de (online) collecte -en bijbehorende flows- en de (mobiele) journeys van de wervingscampagne, de nieuwsbrieven etc. Ik heb ‘iets’ met collecte, de ontwikkelingen op collecte gebied (m.n. online) en het sympathieke karakter ervan. Een deel van de collecte voor Hartstichting gebeurt in samenwerking met de Mobile Interaction Company, die namens de stichting de mobiele collecte uitvoert. Benieuwd naar een deel van mijn werk? Ga naar deze pagina. Zie de video hieronder van de Hartstichting waarin wordt uitgelegd hoe mobiel collecteren precies werkt. Zo krijg je er een nog beter beeld bij!

Stichting CliniClowns – Contentstrateeg en Webcaremanager a.i.

Bij Stichting CliniClowns vervul ik tijdelijk (i.v.m. zwangerschapsverlof) de rol van Contentstrateeg en Webcaremanager van dec. ’20 tot en met mei/juni ’21. Stichting CliniClowns gelooft in de kracht van contact: CliniClowns doen er alles aan om te zorgen dat zieke kinderen, kinderen met een beperking en mensen met dementie weer even zichzelf kunnen zijn. Ik ben verantwoordelijk voor strategie en performance van onze webcare, incl. de training en aansturing van het webcare team (vanuit o.a. customer experience en reputatiemanagement). Verder verantwoordelijk voor de content strategie, doelgroepcommunicatie online en campagnes, de communicatie op de website en de social media kanalen.

Prinses Máxima Centrum – Communicatieadviseur Digital a.i.

Van mei tot en met november 2020 ben ik voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie werkzaam (invulling zwangerschapsverlof) als a.i. Digitale Communicatieadviseur. Ik ben het eerste aanspreekpunt als het gaat om digitale vraagstukken binnen het ziekenhuis, zowel voor in- als externe communicatie. Eén van de projecten waar ik aan bijdraag is de vernieuwing van de website. Een site die is ingericht vanuit de gebruikersbehoeften, opgebouwd vanuit journey-denken en in het teken staat van servicegerichtheid en verhalen. Bekijk de site hier.

KWF Kankerbestrijding – Content Coördinator a.i.

Bij KWF maak ik als a.i. Content Coördinator en Communicatiemedewerker (december 2019 – mei 2020) onderdeel uit van de redactie die zich inzet om de missie van KWF te vertellen en mensen te activeren om in actie te komen voor minder kanker, meer genezing en een betere kwaliteit van leven voor (ex-)kankerpatiënten. Zo houd ik me bezig met het ontwikkelen van doelgroepgerichte content voor de website, nieuwsbrieven, journeys enz. Mijn focus ligt op de SamenLoop voor Hoop en Collecte 2020.

Journey SamenLoop voor Hoop (e-mail)
Voor SamenLoop ben ik verantwoordelijk voor het schrijven van een mailjourney voor actievoerders en deelnemers. Het doel van de journey is activeren maar ook het betrekken van de doelgroep. De eerste rates zien er goed uit, waar we als team trots op zijn en wat ons weer motiveert om dit voort te zetten en onderweg te blijven optimaliseren.

Journey wervingscampagne Collecte 2020 (video, mobile)
Voor de Collecte 2020 van KWF ben ik betrokken bij de ontwikkeling van een collectant-werft-collectant journey. We werken samen met Mobile Interaction Company die animatievideo’s maakt gericht op mobile gebruikers, waar de gehele journey op is gebouwd. Ik denk en schrijf mee en vertegenwoordig KWF bij de verschillende feedback- en optimalisatierondes.

Maag Lever Darm Stichting – Communicatieadviseur Achter de schermen

Maag Lever Darm Stichting: Running4Roos

In 2018 kwam er een heel bijzondere groep mensen op ons pad: vier vriendinnen initieerden een grootschalige actie om met een zo groot mogelijke groep mensen de Dam tot Damloop te wandelen/hardlopen om fondsen te werven voor de MLDS, waarmee zij de wens van hun vriendin Rosa (Roos) in vervulling wilden laten gaan: meer onderzoek naar slokdarmkanker. Een dodelijke ziekte waar Roos in mei 2017 mee werd geconfronteerd. Zij zou hier ook niet meer van genezen en was vastberaden om met positieve energie te strijden voor meer onderzoek. Op een willekeurige vrijdag raakten een collega & ik aan de praat over deze ontzettend toffe actie en we besloten er iets mee te gaan doen. Samen zijn we hen op gaan zoeken en hebben we daar de eerste video met hen opgenomen (daarna volgden er nog velen(!) maar daarover later meer). Het doel van deze productie was om de actievoerders te helpen hun verhaal te vertellen én om deze actie onder de aandacht te brengen. Het begin van een unieke beweging van mensen die met Roos en met elkaar in verbinding raakten. Roos en haar vriendinnen hoopten de €25.000 aan te tikken en uiteindelijk heeft deze kudde van ‘blauwe olifanten’ zoals Roos dat noemde met elkaar een bedrag opgehaald van €44.333. Ongelofelijk wat ze voor elkaar hebben gekregen! Daarnaast hebben Roos, haar vriendinnen, wij als deelnemende collega’s (tja, dan kan je natuurlijk niet achterblijven!) en andere deelnemers veel gevlogd voorafgaand, tijdens en na de Dam tot Damloop. De hele beleving rondom dat weekend is vastgelegd op video door de mensen zélf. In november dat jaar overleed Roos op 44-jarige leeftijd aan de gevolgen van haar ziekte slokdarmkanker. Deze unieke beelden van haar zullen voor altijd gekoesterd blijven. Het heeft me geïnspireerd en geraakt: dit soort mooie en persoonlijke verhalen in beeld brengen, mensen helpen hun verhaal te doen en zo een verschil maken: dit is wat ik wil doen.

Maag Lever Darm Stichting: Nijmeegse Vierdaagse

De Maag Lever Darm Stichting zet zich in voor ruim 2 miljoen mensen met een spijsverteringsziekte. Zo ook -wijlen- Willem Brethouwer; hij kreeg in mei 2017 de diagnose alvleesklierkanker (overleden op 7 februari 2021). Willem heeft, vanaf het moment dat hij te horen kreeg dat hij ziek was, zich op alle mogelijke manieren ingezet om zelf te strijden tegen de ziekte en om zich hard te maken voor meer onderzoek. Dat leidde ertoe dat hij in de zomer van ’18 voor de MLDS meeliep met de Nijmeegse Vierdaagse. Veel andere MLDS-wandelaars waaronder ikzelf en twee collega’s liepen mee; 50 kilometer “vier dagen lààààng” (het deuntje van dat liedje zit nog steeds in m’n hoofd…). Alhoewel ik mijn collega’s in kwestie niet heb gezien, voelde het toch alsof we samen liepen. En hoe komt dat nou? We hebben fanatiek elke dag gevlogd en élke dag verscheen er ook nog een afgemonteerde vlog (gelukkig werden we daarmee geholpen door een partij die het editen op zich nam) op de social kanalen van MLDS om zo de achterban mee te nemen in de algehele ervaring en ook op te roepen tot donaties, natuurlijk. Mensen leefden op afstand enorm mee en wij als collega’s en andere MLDS-wandelaars onderling ook. Van te voren was nagedacht over welke elementen we er sowieso in aan bod wilden laten komen maar de kracht zit hem uiteindelijk juist in het spontane en dat zie je er ook echt aan af. Het was een mooie aftrap van nog zoveel meer (zie o.a. hierboven) en de bevestiging voor mij dat je met goede en persoonlijke content dus echt mensen kunt verbinden. Tot blaren aan toe en: super fris en fruitig, zoals je ziet…

Compassion Nederland: Vrouwenreis en projectbezoeken Indonesië

In 2017 mocht ik met mijn toenmalige werkgever Compassion mee op reis naar één van onze veldlanden Indonesië om daar d.m.v. video verslag te doen van de reis en in beeld te brengen hoe het dus is om zo’n reis mee te maken. Maar ook om te laten zien wat voor verschil daar in de projecten wordt gemaakt. Elke dag draaide ik mee met het programma maar ook vooral met de camera en de volgende ochtend stond er weer een video online. Mensen vroegen me daar wel eens: “hoe is het om dat door de lens te mee te maken, mis je dan niet dingen?” “Welnee… Ik beleef het juist van heel dichtbij want ik zoom in, zoek naar dingen en zit overal bovenop.” Zo ervaarde ik het dus. Kijk ik nu naar deze video’s, dan zie ik eerlijk gezegd zoveel dingen die ik ‘beter’ of anders zou willen doen nu; vanuit mijn ervaring op het gebied van convergerende content creatie. Maar dit is wel waar voor mij de knop om ging dat ik me hierin verder wilde ontwikkelen.